Thursday, December 25, 2014

Belajar Gear Kereta Manual


Gear Manual
Masyarakat Malaysia masih ramai lagi yang tidak tahu cara menggunakan kereta yang menggunakan tranfomasi gear manual terutama sekali dengan kaum perempuan,jika kaum lelaki yang tidak  reti bawa kereta manual ...

Adusss malu beb..kaum lelaki mesti tahu menggunakan kereta jenis manual sebab kereta manual ni lambing lelaki jantan hehehe maaf gurau jer..kebanyakan mereka takut membawa kereta manual sebab gearnya yang mempunyai pergerakan yang agak rumit betul ke rumit???

Memang rumit jika baru belajar..sebenarnya cara guna gear manual nie mudah jika tahu cara yang betul..ok saya akan ajar anda asas-asas untuk belajar kereta manual,saya tidak ajar secara detail disini,nanti kat sekolah memandu yang akan ajar korang dengan lebih detail,jika saya ajar korang disini rasanya tak habis saya menulis ni beb ahha...

Jika ikut cara saya,sebelum ini saya belajar sendiri cara bawa  kereta manual secara  secara senyap-senyap dengan menggunakan kereta Kancil yang saya sewa sebanyak RM 50 sehari..nasib baik la kereta sewa tu tak eksiden kalo ya nahas..hehe bila da pandai bawa kereta baru la saya ke kelas sekolah memandu hehe..tapi ingat saya tidak syor kepada korang ikut cara saya  ok….

1)Keinginan untuk belajar
-Korang mesti mempunyai keinginan untuk belajar.Tetapkan keazaman untuk belajar bersungguh-sungguh sehingga anda dapat menguasi gear manual.Tanpa keazaman usaha sia-sia sahaja..tu yang ramai kandas dalam ujian kat jpj tu..belajar memandu kereta manual ni sekejap jer pandai ..

2)Jangan panik
-Ini adalah masalah yang paling besar sekali kepada  pemandu-pemandu yang masih baru.Cuba jangan panik,bertenang kerana jika anda panik anda boleh membahayakan sendiri diri anda dan orang lain.

Cara nak hilangkan panic adalah sebelum korang start enjin kereta duduk relax,tutup mata,tarik nafas dalam-dalam dan hembus perlahan-lahan ulang beberapa kali dan cuba untuk ingat pergerakan-pergerakan gear manual tersebut dan tidak lupa juga pergerakan kaki korang.Saya syorkan kepada korang praktikan cara ini..

2)imiginasi dan pergerakan gear
-Sebelum anda belajar menggunakan kereta jenis manual di jalan raya,saya mahu anda guna tip nie..korang praktikan semasa sendirian di bilik korang ataupun sebelum tidur..cara ini saya perna gunakan sebelum nie hehehe...

Ok korang imiginasi seperti ini pertama sekali ingat pergerakan gear..setiap pergerakan gear ,clutch mesti ditekan..kaki kiri Tekan clutch masuk gear satu ,kaki kiri lepas clutch perlahan-lahan dan kemudian kaki kanan tekan minyak perlahan-lahan,.kaki kiri Tekan clutch masuk gear dua ,kaki kiri lepas clutch perlahan-lahan dan kemudian kaki kanan tekan minyak .

Kaki kiri Tekan clutch masuk gear tiga ,kaki kiri lepas clutch perlahan-lahan dan kemudian kaki kanan tekan minyak kaki kiri Tekan clutch masuk gear empat ,kaki kiri lepas clutch perlahan-lahan dan kemudian kaki kanan tekan minyak, kaki kiri Tekan clutch masuk gear lima ,kaki kiri lepas clutch perlahan-lahan dan kemudian kaki kanan tekan minyak.

Apabila gear kita telah masukan gear  lima kereta bergerak dalam keadaan yang lancar.jika kita tukar gear ke empat hingga gear satu pergerakan gear adalah sama seperti tadi..ingat pergerakan ini setiap hari..imiginasi adalah penting bagi mengelakkan anda tidak panik..dan mengelakkan gagal dalam ujian jpj..

Percaya atau tidak ramai orang yang telah pergi ujian memandu dengan pihak JPJ berkali-kali tetapi sering kali gagal puncanya adalah kerana perasaan takut dan panik dan kebanyakannya yang gagal adalah wanita..hahaa
Clutch/Brake/Minyak
Rasanya dengan hanya tip ini sahaja anda mampu menguasai gear kereta manual.Selamat berjaya...jangan takut,jangan panik ingattt!!...hehhe

3 comments:

Unknown said...

aku laki, tapi aku panik sgt2... hahaha

Ajerina guntamas said...

Hahahaa

MBAH JAYA WARSITO said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [2515] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI DARSA,,di no (((085-321-606-847)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 770 JUTA , wassalam.