Wednesday, December 31, 2014

Punca Berlakunya Banjir

Contoh Penarahan Bukit
Tahun 2014 Negara Malaysia telah mengalami banjir besar yang menyebabkan kerugian berjuta ringgit terutama sekali negeri  pantai timur iaitu negeri Pahang dan Kelantan,

Beribu rakyat di negeri tersebut telah kehilangan tempat tinggal sehingga memaksa kerajaan persekutuan menghulurkan bantuan kecemasan terhadap negeri terlibat.Fonemena banjir ini disebabkan oleh fonemena alam dimana hujan yang berterusan beberapa hari dan menyebabkan banjir besar melanda di tempat berkenaan.

Fonemena Alam
Tidak dapat disangkal dengan kententuan Tuhan dimana fonemena alam adalah perkara utama yang menyebabkan banjir.Rakyat seharusnya bersedia dengan masalah ini lebih – lebih lagi kita tinggal di kawasan yang rendah dimana amat terdedah kepada risiko terkena banjir.

Kerana tiada alat-alat  persedian semasa berlakunya banjir dan hanya mengharap bantuan sepenuhnya daripada pihak kerajaan menghulurkan bantuan menyebabkan ramai penduduk yang kelaparan serta kekurangan makanan dan juga pakaianun.Perkara ini sepatutnya dapat dielakkan jika kesedaran individu itu sendiri betapa bahayanya jika berlaku banjir dan membuat persediaan kecemasan apabila berlakunya banjir.

Pembalakan
Aktiviti pembalakan yang berluasa adalah salah satunya penyebab kepada banjir ini kerana hutan adalah sebagai tadahan air hujan yang mana apabila berlakunya hujan ,air hujan tersebut tidak lagi menyerap ke dalam tanah dan terus mengalir ke tempat yang rendah dan terus ke sungai menyebabkan air sungai cepat naik.Selain itu juga aktiviti pembalakan yang tidak diselengara denga baik juga adalah penyebab kepada masalah banjir.

Penarahan bukit
Penarahan bukit yang tidak terkawal menyebabkan ekosistem hutan berubah,tadahan air semulajadi yaitu kayu-kayan di lereng bukit hilang disebabkan penarahan bukit untuk tujuan pertanian akan menyebabkan tanah runtuh dan menyebabkan terjadinya banjir apabila berlakunya hujan.

Sistem perparitan
Kelemahan sistem pentadbiran oleh agensi tertentu untuk mengawal selia system peparitan di kawasan-kawasan Bandar adalah antara penyebab kepada banjir.Longkang tersumbat akibat oleh orang-orang yang tidak bertanggungjawab membuang sampah ke ke longkang mengundang kepada masalah sistem pengaliran air tersebut dan ini akan menjadi masalah apabila musim tengkujuh berlaku dan menjadi kepada penyebab banjir kilat.

Penanaman pokok Sejenis
Penanaman pokok-pokok sejenis dengan  banyak untuk tujuan pertanian dan langkah kerajaan menanam pokok kelapa sawit dengan melantik syarikat –syarikat besar untuk mengusahkan tanaman sawit juga salah satu punca utama berlakunya fonemena banjir.

Penanaman pokok sejenis dengan jumlah yang banyak di sesuatu tempat telah mengubah ekosistem di tempat tersebut dan apabila pada musim tengkujuh air hujan mengalir terus ke tempat-tempat yang rendah dengan cepat kerana ketiadaan pokok tadahan hujan dan tempat rendah tersebut ditengelami oleh air dan seterusnya akan berlakunya banjir.

Kita sebenarnya boleh mencegah berlakunya banjir dengan menerapkan nilai-nilai sayangkan alam sekitar kepada masyarakat,dengan mengadakan ceramah-ceramah dan aktiviti amal yang memberi kesedaran kepada masyarakat.Pengurusan pembersihan longkang dan sungai-sungai dengan berkesan oleh Kerajaan Tempatan dan Jabatan pengairan dan saliran dengan melantik mana-mana kontraktor untuk menguruskan system perparitan dan sungai-sungai.

Pemantauan berkala pihak yang berkuasa terhadap aktiviti penarahan bukit untuk tujuan pertanian dan langkah kerajaan untuk mengawal selia terhadap aktiviti pembalakan yang semakin berluasa di kebanyakan tempat di Negara Malaysia dengan berkesan dapat mengurangkan dan seterusnya masalah banjir yang luar biasa dapat diatasi.

Manusia harus menghormati alam sekitar ,jika kita lupa bagaimana menguruskan alam sekitar fonemena banjir,kemarau,pencemaran udara dan ini seterusnya akan menjadi malapetaka kepada manusia.

No comments: