Sunday, January 11, 2015

Manusia Paling Bijak di Dunia

Sembilan Manusia paling bijak didunia

Gambar contoh budak genius
Akhhbr di Indonesia baru–baru ini telah melaporkan terdapat sembilan orang yang paling genius di dunia, dimana tahap IQ nya jauhi melebihi daripada IQ  manusia biasa selepas satu siri ujian intelligence Quotient (iQ)telah diuji kepada mereka. 

Walaupun sebenarnya tidak ada cara yang pasti untuk mengukur kecerdasan IQ sebagai satu keputusan ujian adalah subjektif.Ujian IQ adalah memandai untuk membuktikan orang tersebut berbeza tahap pemikirannya dengan tahap pemikiran orang lain.Siapakah 9 orang tersebut?

1. Terence Tao (IQ 220-230)

Terence Tao, yang dilahirkan pada tahun 1975 telah memahami aritmetik asas pada usia dua tahun. IQ beliau dianggarkan antara 220 hingga 230. Beliau memperoleh ijazah sarjana muda dan sarjana pada usia 16 tahun. Tao telah memenangi pelbagai pernghargaan seperti Salem Prize (2000), Anugerah, Clay Research Award(2003) dan banyak lagi.


Tao adalah seorang pakar ahli matematik  dalam harmonic analysis, additive combinatorics, partial differential equations, random matrix theory, dan teori Ergodic Ramsey. Pada masa ini beliau mengajar di Universiti California dan digelar Mr Fix-it oleh penyelidik.

2. Christopher Hirata (IQ 225)

Pemenang pingat emas yang paling muda dalam International Physics Olympiad ketika usia 11 tahun. Hirata, dilahirkan pada tahun 1982 mempunyai IQ 225. Pada usia tiga tahun , dia sering bermain dengan barangan beliau dengan menjumlahan item. Apabila memasuki gred pertama sekolah rendah, dia mampu untuk menyelesaikan masalah-masalah algebra kompleks.

Pada umur 12 dia telah mengambil kursus fizik dan kalkulus berbilang pembolehubah untuk pelajar. Beliau mula bekerja di NASA pada usia 16 tahun dan mengambil bahagian penerokaan projek dalam penerokaan Marikh. Beliau berkelulusan PhD dalam Fizik dari Universiti Pricenton ketika dia berumur 22 tahun. Pada masa ini beliau mengajar Astrofizik di Caltech.

3. Kim Ung-Yong (IQ 210)

Kim Ung-Yong,Seorang jurutera awam dan dikenali sebagai anak ajaib Korea, pemegang IQ tertinggi dalam Guinness Book of World Records sehingga 1990. Kim yang dilahirkan pada tahun 1963 memperolehi skor 210 pada ujian IQ yang diberikan kepada kanak-kanak berumur tujuh tahun pada waktu ia adalah empat tahun. Beliau mulai berkata-kata pada usia enam bulan dan boleh bercakap beberapa bahasa seperti Jepun, Korea, Inggeris, Jerman sebelum umur tiga tahun.

Pada usia empat tahun, beliau telah menghafal lebih daripada 2000 patah perkataan dalam bahasa Inggeris dan Jerman. Pada ketika itu juga telah dapat menulis puisi di Korea dan China. Dia mula menunjukkan kebijaksanaannya pada usia 14 tahun untuk menyelesaikan complex differential dan integral calculus di televisyen Jepun.

4. William James Sidis (IQ 195)

Amerika mengelarnya sebagai  seorang anak ajaib yang lahir pada tahun 1898 di New York. Beliau mempunyai IQ 195 dan boleh membaca akhbar pada usia 18 bulan. semenjak usia lapan tahun, dia dapat berkata-kata dengan lapan bahasa. Beliau adalah seorang pelajar di Harvard ketika ketika berumur 11 tahun, dan lulus serta graduate  pada usia 16 tahun.Ketika dewasa, ia dapat berkata-kata dalam 40 bahasa dan mahir dalam matematik kompleks. Malangnya beliau meninggal dunia akibat pendarahan otak semasa berumur 46 tahun.

5. Christopher Michael Langan, Ille-et-Vilaine (IQ 195)

Disebut sebagai orang yang paling bijak di Amerika oleh media tempatan, Beliau mempunyai IQ 195. Beliau mencapai skor penuh dalam peperiksaan SAT walaupun tidur semasa peperiksaan. Walaupun tercicir daripada kolej kerana kos pengajian, beliau terus bekerja pada teori-teori dan formula . Dia mengembangkan teori Model Kognitif Alam Semesta dan menggambarkan ia sebagai teori hubungan antara pemikiran dan realiti.

6. Leornardo da Vinci (IQ 190)

Dilahirkan pada tahun 1452 di Itali, da Vinci dipercayai mempunyai tahap IQ 190. Dia dikenali kerana Mona Lisa dan 'The Last Supper.Da Vinci dihormati sehingga kini. Teori-teorinya mengenai glyphs, kuasa solar, hidrodinamik, dan tektonik plat masih digunakan oleh ahli-ahli sains.

7. Garry Kasparov (IQ 190)

Garry Kasparov,Dilabel sebagai pemain catur yang  terhebat sepanjang zaman, dilahirkan pada tahun 1963 ini mempunyai IQ 190. Beliau adalah seorang Grandmaster catur Rusia, bekas juara dunia permainan catur. Beliau belajar bermain catur pada usia 11 tahun dan menjadi yang pertama pada usia 13 tahun.

8. Sir Issac Newton (IQ 190)

Rasanya semua tahu siapa Issac Newton, Pemikirannya kini telah digunakan dalam pelbagai bidang sains, terutamanya apabila beliau menerangkan hukum graviti. IQ beliau dianggarkan mencapai tahap 190. Ia adalah salah seorang daripada ahli-ahli sains yang paling berpengaruh sepanjang masa.

Sebagai ahli matematik , beliau telah menyumbang dan mengkaji siri kuasa, teorem binomial, dan membangunkan kaedah Newton lebih kurang bersamaan dengan akar bagi suatu fungsi.

09. Marilyn Vos Savant (IQ 190)

Dilahirkan pada tanggal 11 Ogos 1946, Marilyn  Vos Savant adalah seorang kolumnis yang tinggal di Amerika, seorang pengarang, pensyarah, dan membuat penulis manuskrip.

Tahap  IQ 190, dimana namanya telah tercatit dan didaftarkan pada tahun 1985 sebagai  seorang perempuan yang memiliki  tahap IQ yang tertinggi dalam Guinness Book of World Records.

Semasa masih kecil, dia sering menulis artikel dalam akhbar-akhbar tempatan dengan menggunakan nama samaran. Beliau telah  mempelajari falsafah di University of Washington, tetapi berhenti pengajian selepas selama dua tahun belajar di Universiti tersebut. Kini dia bekerja sebagai kolumnis, menyelesaikan teka-teki matematik, logik, serta perbendaharaan kata daripada pembaca.



No comments: