Friday, January 2, 2015

Apakah asas bola sepak?

Contoh Latihan Dribbling
Kerjaya bola sepak di Barat adalah kerjaya yang mempunyai gaji yang amat lumayan sekali ini dibuktikan dengan pemain-pemain bintang dunia iaitu David Beckham,Lionel Messi,Christiano Ronaldo,Wyne Rooney dan banyak lagi.

Mereka  memiliki kediaman yang amat mewah dan laporan akhbar-akhbar barat juga mengatakan gaji pemain-pemain bintang adalah tersangat lumayan.

Mereka adalah pemain-pemain bola sepak professional yang telah menjadi jutawan.

Pada zaman 2015 terdapat ramai orang yang bercita-cita hendak menjadi pemain bola sepak dan mengimpikan suatu hari nanti setaraf dengan pemain-pemain lagenda bola sepak dunia.

Baiklah,saya tidak mengajar anda bagaimana untuk menjadi pemain professional,dan saya tahu anda yang membaca entri saya ini adalah seorang pemain bola sepak yang bagus tetapi saya tahu ramai pemain bola sepak yang di luar sana tidak mengetahui apakah asas dalam bola sepak

Sebelum membaca penulisan saya seterusnya tanya diri sendiri apakah asas bola sepak?Jika anda tahu apakah asas bola sepak anda telah layak digelar pemain bola sepak serta layak bercerita tentang bola sepak.

Dribbling@Kemahiran membawa bola
Kemahiran bawa bola adalah penting dalam bola sepak.Kebanyakan kamu semuanya mempunyai skill ini tetapi pastikan kaki kanan dan kiri boleh membawa bola dengan pelbagai keadaan.Kedua belah kaki harus pandai mengawal bola,ini adalah perkara asas utama dalam permain bola sepak.Contoh pemain bintang bola sepak yang mempunyai kemahiran mengawal bola di taraf level tertinggi adalah Bekas pemain Brazil Ronaldinho,.

Buckle ball@Timang Bola
Agaknya berapa banyak  kamu mampu timang bola?Admin dulu boleh timang bola sampai 150 kali tapi lebih daripada itu memang tidak boleh.Kemahiran timang bola dengan menggunakan kaki serta kepala wajib dalam asas bola sepak ,ini membolehkan bola yang menghala daripada atas, kita dapat mengawal bola tersebut dengan sempurna jika kita mempunyai kemahiran ini.Untuk menguasai teknik ini harus memerlukan latihan secara konsisten dalam beberapa bulan.

Sent the ball@passing@Kemahiran menghantar bola
Ini adalah kelemahan utama ramai pemain bola sepak,jika dilihat kepada pasukan-pasukan negeri dan Club dalam Liga Malaysia ramai pemain lemah  ataupun tidak tepat dalam menghantar bola kepada kepada rakan dan kurang persefahaman.

Saya tidak niat untuk menjatuhkan kredbiliti pemain bola sepak Malaysia tetapi itu la hakikatnya yang berlaku di negara kita .Kemahiran ini perlu dikuasai oleh setiap pemain,lihat pada pemain-pemain yang bertaraf bintang ketika menghantar bola,kebanyakan hantaran bola mereka adalah tepat.


Inilah asas utama dalam bola sepak.Saya bukanlah seorang pemain bola sepak yang professional tetapi saya tahu apakah asas bola sepak dan berkongsi kepada kamu pengetahuan ini agar kamu boleh berkongsi dengan player bola sepak yang tidak tahu asas dalam bola sepak.

Saya juga  berkongsi Posisi-posisi dalam padang dan peranaannya dalam penulisan saya di dalam blog ini,jika kamu ingin membaca penulisan saya tersebut sila klik sini.

Setakat disini sahaja entri mengenai asas bola sepak pada kali ini dan saya ingin mengucapkan kepada anda semoga berjaya menguasai asas ini.Sekian.

No comments: