Thursday, January 1, 2015

Panduan membeli Handphone


Gambar Hiasan
Handphone adalah perkara penting yang kita gunakkan dalam kehidupan seharian.Tanpa handpone..adakah anda boleh hidup???Beberapa tahun dahulu handphone ini diggunakan semata-mata untuk berhubung dengan orang di sekeliling kita ..tetapi pada masa kini handphone dicipta untuk pelbagai kegunaan yang menjadi fonemena seluruh masyarakat dunia.Disini saya akan berkongsi pendapat dengan kamu sekalian bagaimana untuk memilih handphone agar kamu tidak menyesal dikemudian hari.

Jenis handphone
Sebelum ke kedai handphone pastikan tetapkan diri kamu apakah jenis handphone yang kamu akan beli,contohnya jika kamu berangan ingin membeli handphone jenis Samsung set dalam minda hanphone jenis Samsung sahaja yang anda cari,jangan nak ke kedai handphone niat hendak beli handphone Samsung tetapi semasa di kedai terlihat lah handphone Sony Erikson dan tertarik hati dan terus membelinya..sampai di rumah menyesal pulak sebab beli handphone Sony tadi..kebanyakan menghadapi situasi macam ini adalah kaum perempuan.

Kewangan
Gaji lambat lagi,wang dalam poket cukup-cukup untuk makan untuk bulan tersebut tetapi duit makan tersebut digunakan untuk membeli handphone baru..itu namanya penyakit..so kita kena lihat kemampuan kewangan kita .Jangan membeli handphone tersebut jika ada keperluan lain.Jika kamu mempunyai lebihan wang baru lah disyorkan untuk beli handphone .

Gigabyte
Pastikan handphone yang kamu beli mempunyai memori telefon sekurang-kurangnya 16 gb@gigabyte keatas kerana kelebihan untuk memniliki handphone yang mempunyai memori yang besar adalah kerana kamu boleh menyimpan banyak aplikasi game,aplikasi android,foto,lagu dan video.

Memori kad
Memori kad ini boleh menyimpan lagu dan foto.pastikan handphone yang kita beli boleh support memori sehingga 32GB..tetapi dengan menggunakan memori kad 16GB pun sudah berbaloi kerana jika kamu memakai memori kad yang terlalu besar besar kemungkinan handphone kamu akan jadi hang ataupun berat.

Processor
Pastikan handphone kamu beli mempunyai processor yang laju,buka internet laju,buka file laju,buka foto laju.Maksud saya disini tidak semua jenis handphone mempunyai system processor yang sama.Sebelum membeli hendphone tersebut kamu mesti cuba terlebih dahulu system processor handphone itu,waktu balik ke rumah baru terkial-kial   try telefon tersebut dan kamu mendapati telefon tersebut  sistemnya slow..siapa yang rugi..

Trend
Pastikan telefon yang kamu beli adalah trend terkini,jangan beli yang sudah lama,nanti orang cakap tidak gempak..haha

Aplikasi Android
Aplikasi ini lah yang paling top sekali dalam dunia handphone.so pastikan handphone yang kamu beli dapat support aplikasi ini.Dengan aplikasi ini kamu boleh download game,widget-widget internet dan banyak lagi.Tetapi jika kamu membeli handphone Apple contohnya iphone dan ipad aplikasi android tidak ada kerana system Apple mempunyai stor aplikasinya sendiri.

Warna
Warna telefon memainkan peranaan dalam pemilihan kamu,jika kamu pilih warna yang tidak sesuai dengan jiwa kamu besar kemungkinan handphone tersebut kamu akan jual semula.

Camera
Kualiti kamera pada handphone  mesti diambil kira kerana apabila kamu bergambar kamu mesti mahu kualiti foto yang bagus,so cuba terlebih dahulu fungsi kamera sebelum membeli handphone tersebut.Jika boleh carilah handphone yang mempunyai megapixel yang tinggi.

Kepentingan
Jika anda tidak suka bermain game,beli la handphone yang biasa-biasa sahaja .Jika kerja kamu adalah yang memerlukan kerja yang lasak belilah handphone jenis yang tahan lasak.

Betapa pentingnya handphone dalam hidup,kerana handphone kita memperolehi berita dengan cepat,berhubung dengan orang tersayang dan terdapat banyak lagi kegunaan nya.Jangan gunakan handphone dengan tujuan yang tidak baik serta jangan terlalu bergayut dengan telefon nanti korang akan jadi pekak hehe ..sekian






1 comment:

Unknown said...

membeli handphohne juga ada panduannya yaw hehe :p
hebat nih biar gak ketipu juga, makasi infonya :)
Oh ya buat referensi saja nih mengenai aplikasi moga bermanfaat :)
Tips Memperbaiki baterai leptop
Aplikasi baterai android Hp
Film video Kuliah online
Video dubmash Flash acer
game Battlefield4